lördag 29 december 2012

Halvblod av Sofie Trinh Johansson

Här kommer en lite bokrecension på Halvblod :D

____

tittel: Halvblod
av: Sofie Trinh Johansson
första i en triologi (uppföljaren heter Vingar av glas)
antal sidor: Pocket 435 Häftad 662
Genre: Fantasy

Beskrivning av boken: Aveline Johansson är 22 år gammal och har hittills levt ett skyddat och stillasittande liv på grund av hennes hjärtfel.
Men efter att Aveline en dag råkat höra ett samtal mellan hennes föräldrar, ett samtal som hon vet att det aldrig var meningen att hon skulle höra, så förändras hela hennes liv.
Plötsligt är hon på flykt med Billy, den ända personen som verkar kunna skydda henne men är hon verkligen säker tillsammans med honom?
Billy öppnar en helt ny värld för henne, en värld hon aldrig trodde fanns, och hon upptäcker att hennes tidigare liv inte har varit något annat än en ända stor lögn.
Billy är även den ända som tycks kunna förklara för Aveline vad hon verkligen är. Och när hon får reda på sanningen om sig själv går det också upp för henne att hon har ett pris på sitt huvud. Ett högt pris, som många vill åt.

Vad tycker jag? Halvblod är en av de bästa böcker jag någonsin läst. Jag älskar huvudkaraktären Aveline, och även Billy hennes mörka "räddare i nöden". Dock är jag inte lika förtjust i Alexander. Jag vet inte riktigt vilken roll han spelar i det hela än, men jag föredrar helt klart Billy framför Alexander.
Boken har en spänning som gör att man är fast från första början, en dragningskraft som håller en fast kedjad ända till slutet - trotts att boken är över 600 sidor lång. Och även fast det är andra gången jag läser den här boken så är jag nästan lika fast som jag var första gången.
Halvblod är skriven av en svensk författare vilket gör att man på sätt och vis känner sig lite närmare boken. Man får följa Avelines och Billys färd genom Sverige och man känner på sätt och vis igen sig.
Slutet på boken är helt fantastiskt. Inte för att det är "lever lyckliga i alla sina dagar" - slut, utan för att det är vackert, väl skrivet och lämnar boken på ett sådant sätt att man knappt kan vänta på att läsa nästa bok i serien.
Boken är uppbyggt på ett bra sätt och är välskriven. Dessutom är den fyllt av känslor och man dras med. Drar på munnen och blir tårögd. Jag har har definitivt gråtit när jag läst den här boken ;)
Som sagt älskar jag den här boken och jag ser väldigt, väldigt mycket fram emot att få läsa uppföljaren (Vingar av glas.)

Mitt betyg: 9 av 10

Sammanfattning: En riktigt spännande fantasy bok av en svensk författare. Mycket läsvärd!! <3

Citat:


Han vände bort blicke , jag var glad att jag inte kunde se honom.
"Men på sätt och vis har de ändå rätt Aveline." sa han hotfullt. "Felet med dig är ditt hjärta. Det borde inte slå."

(Läs fler Citat här)

Vill du läsa mer om boken eller köpa den kan du göra det här

Kram!! <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar